Flyers maken voor je event, heeft dit tegenwoordig nog nut?

Tegenwoordig gaat bijna alle marketing communicatie via digitale kanalen. Wat logisch is, we zijn immers vandaag de dag allemaal vierentwintig zeven aan ons mobiel vast gelijmd. Dus waarom zou je nog flyers maken voor je event. Heeft dit tegenwoordig nog nut?

Flyers maken voor je event

Flyers maken voor je event

Kort door de bocht ja. Maar net als elke marketinguiting moet je een duidelijke doel voor ogen hebben. En daarnaast duidelijk hebben wat de voor en nadelen van dit middel zijn. Enkele voordelen zijn dat de kosten laag zijn, het makkelijk is om veel mensen te bereiken en dat flyers een lange indruk kunnen achterlaten. Dit omdat mensen het product vast in hun handen krijgen. 

Mogelijke nadelen zijn dat je moet weten waar je doelgroep te vinden is op straat en op welke tijden. Daarnaast is het succes van het flyeren sterk afhankelijk van de vormgeving en informatieverstrekking op de flyer. Zo moet dit relevant zijn en qua stijl aansluiten bij de identiteit en verlangens van de doelgroep. Als je dit namelijk niet duidelijk hebt, zul je je flyers vooral in de prullenbak of op straat tegen komen.

Ontwerp tips voor jouw flyer

Dus hoe ontwerp je dan die flyer die niet gelijk in een prullenbak verdwijnt?  Allereerst bepaal je doel. Wil je mensen naar jouw event, bar, club of restaurant krijgen? Wees dan duidelijk hierin en geef dan alleen relevante info voor dit doel. Verder zijn de volgende punten van belang om aandacht aan te geven:

  • Titel.

Allereerst de titel. How dit gewoon bij de naam van je event of restaurant. Zet dit centraal bovenaan aan je flyer. Zorg ook dat deze tekst de grootste lettergrootte heeft, zodat mensen weten waar het om gaat.

  •  Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Hoe de tekst tot het minimale. Gebruik hooguit een alinea om wat meer informatie te geven. Mensen houden immers je flyer niet langer dan 10 a 15 seconde vast voordat ze deze wegstoppen of weggooien. Dus probeer je boodschap dus visueel met een foto of illustratie te verbeelden.

  • CTA.

Niet te ontbreken natuurlijk je call to action. Vertel mensen wat je van ze wilt een zin. Dit zet namelijk aan tot actie.

  • What’s in it for me?

Tot slot overweeg om een kortingscode of een actie toe te voegen aan je flyer. Wat levert deze flyer op voor de gebruiker? Als je hier iets aan koppelen zijn mensen veel eerder geneigd om een flyer mee te nemen of de te houden.

Waar moet ik opletten bij het drukken van mijn flyer?

Een flyer maken, zijn daar nog punten tijdens afmaken van je ontwerp waar je op moeten letten? Ja zeker! Zo is het van belang om bestanden een zogenaamde “bleed” mee te geven. Dit is een omtrek van meestal een mm of 10 rond om je ontwerp. Dit voorkomt namelijk dat delen van je ontwerp wegvallen bij het drukken. Hiernaast ontvangen drukkers flyer ontwerpen vaak graag in pdf vorm met toegevoegde snijranden.

Zelf een blogartikel plaatsen op 1dagperweek.nl