Guerrillamarketing
Guerrillamarketing is een marketing methode om met beperkte middelen zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit zijn vaak dan ook stunts of ludieke acties om de aandacht van de media te pakken en hen als het waren de marketing voor je te laten doen. Dit zijn een paar van de belangrijkste ins en outs van Guerrillamarketing.
Guerrillamarketing methodes
Er zijn een aantal wijze waarop deze marketing methode kan worden uitgevoerd. Een paar bekende vormen zijn:
Drukwerk
Het plaatsen van ouderwets drukwerk als stickers, posters, flyers, billboards en overige drukwerk is nog altijd effectief. Vooral als je een goed beeld hebt waar jouw doelgroep komt kan je dit effectief inzetten.
Reverse Graffiti
Dit is het schoonmaken op een kunstige manier. Op deze wijze kan je op veel belopen plekken makkelijk je boodschap achter laten.
Virale marketing
Deze vorm is gefocust op social media met als doel een virale trend te creëren. Echter blijkt dit in praktijk vaak lastig te realiseren. Een voorbeeld van een succesvolle vorm was de Ice Bucket Challenge voor het inzamelen van geld voor ALS patiënten.
Flashmob
Dit is een groep van mensen die samen komen op een locatie en een bijzondere activiteit uitvoeren. Na hun act verdwijnt de groep weer het publiek in.
Ken je doelgroep
Voordat je een concept ga bedenken is het allereerst van belang om stil te staan bij wie je doelgroep is. Om hier een beter beeld van te krijgen kan je jezelf de volgende vragen stellen:
- Op wie richt product zich ? zijn dit mannen, vrouwen of beiden ?
- Welke leeftijdsgroep bevindt de doelgroep zich in?
- Wat zijn onderwerpen waar de doelgroep zich mee bezighoudt ?
- Waar bevindt de doelgroep zich ?
- Welk probleem lost het voor de doelgroep op ?
Zodra je duidelijke antwoorden op deze vragen kan stellen kan je gaan kijken met welke boodschap het best aansluit bij je doelgroep.
De fijne kneepjes van een goede boodschap
Het belangrijkste van een onderscheidende campagne is dat je boodschap duidelijk is en makkelijk te begrijpen is. Je moet in een blik weten wat er gebeurt. Als dit niet meteen duidelijk is, of te veel naar gezocht moet worden, heb je de plank misgeslagen. Consumenten geven je namelijk vaak maar beperkt tijd. Dus hou het simpel.
Een goede richtlijn is dat mensen er iets van kunnen vinden en het iets met ze doet. Emoties spelen hierbij een een belangrijke rol. Als men namelijk geïnspireerd word of geraakt komt de boodschap namelijk beter binnen en blijft die langer hangen. Emoties die veelal vaak gebruikt worden zijn: Vreugde, opwinding, verwondering, sympathie, bedroefdheid en wanhoop.
Voordelen van deze methode
- Uit te voeren met minimaal budget.
- Vaak snel uit te voeren.
- Als je het goed doet zullen mensen je actie & brand nog lang onthouden.
Nadelen van deze methode
- Als je te ver gaat met je stunt kan deze wijze van straatreclame schade aan je imago doen.
- Als je bericht onduidelijk is kunnen mensen je boodschap verkeerd interpreteren.
- Vereist sterke organisatorische vaardigheden, marketing, conceptuele, communicatie en eventuele design vaardigheden.